Wednesday 26 November 2014

Simkad Yang Paling Jimat

Baru-baru saya terjumpa seorang kenalan yang dulu pernah join ToneExcel, tapi kerana sibuk buat bisnes lain, dia terpaksa tinggalkan simkad ini. Dia datang jumpa saya di PJ, dan berhasrat nak sambung semula buat ToneExcel. Saya tanya dia kenapa nak buat semula? Dia kata, dah menyesal tak ikut saya dulu, sebab ramai yang dah berjaya dalam ToneExcel ini. Saya kata, kalau itu niat puan nak buat semula ToneExcel, jawapannya sama, puan akan gagal seperti mana ramai orang lain gagal dalam ToneExcel ini. Join je, selepas empat lima bulan, sure simkad expired.

Mereka ini join hanya kerana dengar cerita buat ToneExcel boleh dapat duit banyak, kalau dapat duit banyak tak kan dia expired. Kerana mereka tak dapat duit dan tak dapat apa2 hasil pun.

Jadi saya nak buat macamana?
Saya kata, mari sini saya perbetulkan tujuan dahulu.

Puan pakai line apa sekarang? Saya pakai jenama X.
Berapa lama dah puan pakai jenama X? Dah masuk 10 tahun.
Kenapa puan pakai jenama X? Kerana saya dah pakai lama, kedua pasal dia jimat sikit. Calling rate 20 sen/min, ada active10, rate 15 sen/min.
Betul ke dia jimat? Betula la kot. Sebab ToneExcel mahal 28 sen/min. Satu lagi simkad dia mahal RM90 sekeping, yang lain lima hinggit pun dapat.
Keluarga puan pakai line apa? Ada yg pakai jenama x, ada yang pakai jenama Y. Berapa puan topup setiap bulan? Saya buat bisnes online, saya sering berhubung dengan pelanggan, saya jarang SMS, tapi kalau ada pelanggan yg berminat saya call terus, jadi lebih kurang RM300 setiap bulan.
Purata berapa kali puan call pelanggan sehari? Dalam 5 orang.
Purata berapa minit puan call mereka untuk sekali call? Ada kot dalam 4/5 minit.

Ok, mari saya ajar cara mengira.
Kalau puan call pelanggan sehari 5 orang, purata sebulan puan call seramai 150 orang, betul tak? Betul.
Kalau sorang, purata puan call mereka selama 5 minit, bermakna puan menggunakan telipon selama 750 minit sebulan betul tak? Betul
Maka RM300/750 minit adalah 40sen/min betul? A'aah ek ! Mahalnya..
40 sen/min berbanding dengan 28 sen/min mana lebih murah? ToneExcel la!.
Tapi kenapa dia orang kata pakai jenama x jimat? Mana saya tahu, kenapa puan tak kaji, kenapa puan biarkan diri puan ditipu mudah2 oleh iklan-iklan yang hanya nak mengambil untung sahaja. Disebabkan puan tak mahu kaji, kenapa puan biarkan keluarga puan membazir tak tentu hala. Banyak sangat duit ke?

40 sen berbanding 28 sen, bermakna jimat 12 sen, 12/40 adalah 30%. Puan boleh jimat 30% daripada RM300, bermakna RM100 boleh dijimatkan sebulan. Sebulan jimat RM100, 12 bulan RM1200, 10 tahun RM12,000 sebab puan cakap dah pakai 10 tahun jenama x tadi. Tak kiralah walau pun ToneExcel baru 5 tahun, tapi disebabkan puan tak mahu kira, peluang penjimatan datang pun puan lepaskan macam tu aje.

Itu belum saya kira lagi, topup 30 dapat 40, topup 50 dapat 70! Dia termenung seketika, dan tiba2 terpacul perkataan "Wow, terlajak jimat simkad ToneExcel ini". Saya pun kata "tau tak apa".

Tadi puan kata simkad toneexcel mahal RM90. Puan tahukan dalam tu ada kredit RM30? Tahu, jawabnya.
Maka modal puan lebih kurang RM60 sahaja, betul tak? Betul.
Dalam Toneexcel, kalau puan topup tiap2 bulan RM300, (6 x RM50), puan akan dapat extra kredit 6 x RM20 = RM120.
Maknanya sebulan je dah cover modal puan RM60 sebelum ini, dan dah dapat extra lagi RM60. Itu baru sebulan. Belum 10 tahun lagi. Kalau setiap bulan puan dapat extra RM120, kalau sepuluh tahun sepatutnya handphone puan dah ada extra kredit RM14,400 tau! Nama puan akan termaktub dalam malaysian record pemilik kredit handphone terbanyak.

Dengan humble dia berkata " Kenapalah bodohnya saya tak guna simkad ini", saya kata "saya tak cakap macam tu ya, puan sendiri yang cakap".

Sebab itu bila puan dah sedar betapa jimatnya simkad ini, tentu tuan akan suruh seluruh keluarga tuan pakai simkad ini, dan selepas itu, secara sambilan puan akan melihat sendiri dengan mata kepala puan, bagaimana komsiyen fast track masuk dan komisyen topup masuk. Walau pun sikit, itu lebih bermakna dalam kehidupan puan, yang sikit itu duit puan sendiri. Yang saya minta puan buat ini, adalah merasai komisyen puan sendiri, walau pun sedikit, tapi ia amat bermakna, kerana hasil tersebut bukan matlamat utama, tetapi ia datang dari sikap semula jadi manusia, iaitu ingin berjimat dalam penggunaan telepon. Bila niat dah betul, puan nak berjimat, dan betul2 faham memang simkad ToneExcel ini sangat jimat, secara tak langsung duit komisyen datang, bila puan kongsikan betapa jimatnya kepada ahli keluarga yang lain dan rakan2, barulah puan akan dapati komisyen Toneexcel ini semakin membesar dan berpanjangan.

Sebab itu saya sering kata, dalam Toneexcel ini, sesiapa join pasal nak dapat komisyen yang banyak dia tak dapat, tapi kalau sesiapa join Toneexcel ini kerana sedar ia satu simkad yang jimat, dia akan dapat komisyen yang lumayan.

Berkongsilah kebaikan sesuatu produk, anda akan mendapat hasil disebaliknya, jika anda promote join bisnes ini boleh kaya cepat, kayap yang akan anda perolehi.

Fahami dan cari data sebanyak mungkin kenapa ToneExcel amat jimat, bila anda sudah sedar kebaikkannya, paksa ahli keluarga untuk belajar berjimat, paksa rakan2 untuk berjimat, paksa orang lain untuk berjimat, kalau anda seorang boss ditempat kerja, paksa pekerja anda untuk berjimat, kalau anda ketua jabatan, paksa semua staff anda untuk berjimat, kalau anda ketua kampung, paksa satu kampung untuk berjimat, kalau anda pemimpin keluarga, atau pemimpin negeri atau pemimpin negara, paksa semua orang yang anda pimpin untuk berjimat, tanpa anda sedari duit datang mencurah2 kedalam akaun bank anda. Itu natijahnya.





No comments:

Post a Comment